Blaasontsteking

Blaasontsteking is een veelvoorkomende klacht bij katten. Katten uit een huishouden met meerdere katten, katten met overgewicht en katten die geen toegang hebben tot buiten maken de meeste kans op blaasontsteking. Door de blaasontsteking kunnen bepaalde mineralen in de urine zich in de blaas omzetten in kristallen.  De kristallen kunnen samenklonteren tot een prop en deze kunnen de blaas en of de plasbuis verstoppen. Katers hebben een nauwe uitgang en raken daardoor sneller verstopt dan poezen.

Een plasbuisverstopping is een spoedgeval! Heeft u het vermoeden dat uw kat een plasbuisverstopping heeft, neem dan direct contact met ons op.

De eerste tekenen van een blaasontsteking zijn ondermeer:

• Bloed bij de urine,
  • Vaak kleine beetjes plassen en/of persen bij het plassen (niet te verwarren met persen bij de ontlasting).
  • Uw kat zit vaak veel langer dan normaal op de bak en het plassen is meestal erg pijnlijk. Soms krijsen ze van de pijn bij het plassen.
  • Plassen op ongebruikelijke plaatsen terwijl de kat normaal altijd op de bak plast.

In tegenstelling tot een blaasonsteking bij een mens of een hond wordt een  blaasonsteking bij een kat zelden veroorzaakt door bacterien. Als uw kat eenmaal gevoelig is voor blaasontsteking, kunnen de klachten vaker terugkomen.

Wat kunt u zelf doen?

Stimuleer uw kat om extra te drinken door deze tips op te volgen:

• U kunt het water een smaakje geven door een beetje yoghurt, koffiemelk of karnemelk aan het water toe te voegen of kookvocht van kip, vis of vlees.
  • Zet het bakje water niet bij het voer, dan drinkt ze meer.
  • Vul het waterbakje helemaal tot de rand en ververs het dagelijks.
  • Katten drinken graag uit een stromende kraan of fonteintje.
  • Geef meer natvoer dan droge brokjes

Om het ontstaan van blaasgruis te voorkomen kan aangepast voer helpen. Soms is medicatie of een operatie nodig, soms niet. Wij adviseren u graag hierover, neem hiervoor contact met ons op.

Verstopte plasbuis

Als uw kater helemaal niet meer plast dan is het nodig dat u zo direct contact met ons opneemt. Het kan zijn dat de plasbuis verstopt is met gruis. Door deze verstopping vult de blaas zich steeds verder met urine, terwijl de urine er niet uit kan. De nieren kunnen hierdoor schade oplopen en de blaas kan scheuren.

Symptomen van een verstopte plasbuis zijn dat de kat aanhoudend op de bak probeert te persen en er geen urine uitkomt. Vaak mauwen ze klagelijk van de pijn. Ook kan de kat sloom worden en wil hij niet eten en drinken. Uiteindelijk kan uw kat overlijden doordat de nieren het bloed niet meer goed kan zuiveren; uw kat vergiftigt zichzelf. Een verstopping in de plasbuis moet zo snel mogelijk opgeheven worden. Als de plasbuis van uw kat verstopt is, dan zorgen we met een katheter in de plasbuis dat de blaas geleegd wordt. Uw kat wordt dan opgenomen en aan een infuus gelegd waardoor de nieren weer kunnen herstellen.

Een verstopte plasbuis is altijd een spoedgeval!