Vaccinatie

Wij adviseren om uw kat jaarlijks te laten inenten. Maar niet elk jaar zijn alle inentingen nodig. Ook zijn niet alle soorten vaccins bij alle katten nodig.

We geven dus alleen de vaccinaties die voor uw kat van belang zijn! We vaccineren ter voorkoming van de volgende ziektes:

Kattenziekte (1x per 3 jaar)

Kattenziekte is een zeer ernstige aandoening, vooral jonge kittens worden besmet en zijn gevoelig. Het virus (een parvo virus) infecteert het maagdarmkanaal van de kat. Kittens kunnen ook besmet worden in de baarmoeder. Het virus is erg besmettelijk en kan zeer lang in de omgeving overleven. Een kat met kattenziekte heeft overvloedig braken en diarree, verminderde eetlust en koorts. Katten kunnen daardoor erg snel uitdrogen. In veel gevallen verloopt deze ziekte dodelijk.

Na een jarenlange afwezigheid heeft deze ziekte vorig jaar op een aantal plaatsen in Nederland weer de kop opgestoken met veel sterfgevallen tot gevolg. Door uw kat te laten vaccineren voorkomt u dat uw kat deze ziekte oploopt. En hoe meer katten gevaccineerd zijn hoe groter de kans dat wij dit virus weer kwijt raken!

Niesziekte (jaarlijks)

Niesziekte is de meest voorkomende infectieuze aandoening bij katten. Het wordt veroorzaakt door een combinatie van bacteriën en virussen en het is een heel besmettelijke ziekte.

Het grootste probleem van niesziekte is dat er een chronische vorm kan ontstaan, vooral bij dieren die de eerste infectie opliepen als kitten. Deze katten kunnen hun leven lang van infecties van de ademhalingswegen lijden. Dit is zowel voor de kat als voor de eigenaar onaangenaam.

Het jaarlijkse vaccin werkt tegen de meest voorkomende virussen die niesziekte veroorzaken (herpes- en calici virus).

Indien uw kat naar het pension gaat, uw kat de chronische variant van de niesziekte heeft of u uw andere katten wilt beschermen tegen een huisgenoot met chronische niesziekte is het verstandig naast het standaard vaccin de kat(ten) aanvullend te vaccineren met een neusdruppelvaccin dat werk tegen de bacteriële variant van de ziekte.

Hondsdolheid

Gaat u met uw kat naar het buitenland, dan is het nodig om te vaccineren tegen rabiës (1x in de 3 jaar).