Castreren en steriliseren

Het castreren of steriliseren van uw kat kan vele voordelen hebben. Vanaf wanneer dit mogelijk is en wat onze werkwijze is, kunt u hier lezen.

castratie

Rond zes maanden is een kater geslachtsrijp, het is slim om voor deze leeftijd de kat te castreren. De kans dat de kat in huis gaat plassen of sproeien wordt dan zo klein mogelijk. Naast het voorkomen van sproeien zijn er nog meer voordelen bij een castratie. De urine gaat minder sterk ruiken en de drang om buiten te gaan zwerven, met bijbehorende gevechten met andere katers, wordt minder.

Na de operatie laten we de kat bijkomen in een verwarmd hok. Zodra hij weer helemaal is bijgekomen van de operatie en de narcose, kunt u uw kat weer ophalen. De kat kan na thuiskomst nog een beetje wiebelig op zijn pootjes staan en wat slaperig zijn.

Sterilisatie

Een poes wordt voor het eerst krols rond een leeftijd van zes maanden. Vanaf vijf maanden leeftijd kan een poes gesteriliseerd worden. Bij de operatie worden in principe alleen de eierstokken weggehaald. Als de baarmoeder afwijkend is, wordt deze ook verwijderd.

Een sterilisatie heeft, naast dat de poes niet meer zwanger kan worden, nog meer voordelen. Zo zal de krolsheid stoppen en verminderd de kans op baarmoederontsteking of een tumor in de melkklieren. Het gebruik van de poezenpil op lange termijn raden we af vanwege de vele nadelen die daaraan kleven.

Voor een sterilisatie nemen we de tijd en maken we het de kat zo comfortabel mogelijk. Na de operatie, laten we haar rustig bijkomen in een verwarmd hok. Zodra ze helemaal is bijgekomen van de operatie en de narcose mag u haar komen halen. Ze kan de eerste tijd nog een beetje wiebelig op haar pootjes staan en wat slaperig zijn. Voor de zekerheid is het goed om de kat de eerste dagen binnen te houden.

Veiligheid rondom een operatie

Bij de Kattenkliniek van Groningen vinden we het belangrijk dat de hart- en nierfunctie van de kat ook op lange termijn goed blijft. Daarom krijgen alle operatiepatiënten bij ons bij de operatie zuurstof en een infuus met vocht toegediend. Zo worden nieren en hart niet meer belast dan nodig

Pijnstilling en antibiotica gebruik

Uiteraard krijgt iedere operatiepatiënt passende pijnstilling. Indien nodig krijgt u ook pijnstilling voor uw kat mee naar huis.

Antibiotica geven we alleen als dat nodig is. Bij een sterilisatie/castratie bij een gezond dier is dit niet het geval. Hiermee werkt de Kattenkliniek van Groningen mee aan een verantwoord antibioticagebruik (dit is belangrijk ter voorkoming van antibioticaresistentie bij mens en dier).